Video’s over de belangrijkste klachten waar mensen mee kampen

Hoe voelt een depressie en hoe kun je deze overwinnen

Drie oefeningen ter vermindering van angstklachten

  1. Weet dat alle gevoelens altijd in beweging zijn. Dus ook onprettige gevoelens zullen vanzelf weer doorgaan met veranderen. Verwacht, dat je van de angst af zult komen en beschrijf wat de eerste kleine gedragingen zijn waaraan je zou merken, dat de angst verdwijnt bijvoorbeeld dan spreek ik meer ontspannen tegen anderen.
  2. Geef het angstsignaal erkenning, bedankt voor het melden, en stel het daarna gerust: je bent op dit moment niet nodig, want er is geen echt levensbedreigend gevaar. Stap uit de paniekcirkel en gedraag je weer vanuit het weten, dat het gewone leven gewoon is doorgegaan.
  3. Denk na over het grootste gevolg van de angst die opkomt: bijvoorbeeld ik ben bang om nieuwe mensen te ontmoeten; en dan ben ik bang dat zij mij niet mogen; en dan ben ik bang dat ik me naar voel. Wat is daar de grootste ramp van? Als je dat onderzocht hebt, denk dan na over: Hoe kun je hier mee omgaan: ik kan me richten op de mensen die mij wel mogen. Er is geen ramp in aantocht, want hoewel iets tijdelijk onzeker is, het zal vooral wegen openen naar nieuwe kansen en mogelijkheden.

Wat sommige mensen in hun jeugd gemist hebben

Het belang van een open respons van de moeder op haar kind voor een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling en een gevoel van tevredenheid en basisvertrouwen. Wat twee minuten niet op je jonge kind reageren teweeg kan brengen.

Wat is een dwangstoornis, video met uitleg van de kenmerken en wat je er zelf aan kunt doen

Hoe zwaar kan het hebben van een dwangstoornis zijn. Voorbeelden van de Bascule en kort een blik op de behandelinsteek met CGt

Film over dwangklachten bij kinderen, ‘dwang de vriendelijke vijand’ film van Tim Klaasse. Dit is een film met ernstige voorbeelden uit de Specialistische GGZ kliniek, maar ook hier zie je dat therapie helpt.

Hoe stop je een paniekaanval met de uitleg van de Paniekcirkel door Geert van angstoverwinnen.com

Samengevat:
  1. Besef dat het een paniekreactie is en dat er geen werkelijk gevaar is.
  2. Verminder de symptomen, door de bron van de onrust die er achter zit te verminderen bij voorbaat.
  3. Je eigen gedragsgewoonten en gedachten, maar ook voedsel kan symptomen veroorzaken, zoals zoetstoffen.

Hoe stop je een paniekaanval?

  1. Grond jezelf: trek letterlijk je schoenen uit, adem diep in, 4 tellen in, 2 tellen adem vasthouden en 5 of 6 tellen je adem uitblazen. Extra tip: Stamp en spring op en neer op de grond, om je voeten meer te voelen.
  2. Koud water voor je handen of je hoofd haalt je hartslag direct omlaag waarmee het paniekgevoel kan stoppen.
  3. Strijk met je handen langs je eigen onderarm, als een kalmerend, jezelf geruststellende handeling. Dit helpt om je aandacht af te leiden van het idee dat er iets naars zal gebeuren.

Sociaal vaardig contact maken

Uitleg Brené Brown over Empathy

Informatie over EMDR voor kinderen

Hoe erg het leven ook is, er is altijd humor

Top Psyso

Theresiaplein 1a-23
7622 HK Borne
Tel: 085-3037868
Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Top Psyso